KUNSTEN AT FORTÆLLE - Text til kataloget FRAMES
Malerier af Lise Urwald
Tekst Christina Stenka Hellfach

English

 

Stiletter, pumps, ankelstrømper, underkjoler og nøgen hud, Fragmenter af kvindeben og kvindekroppe. Realisme og pop. Sådan er identitetssignaturen for Lise Urwalds malerier.
Men hvad kan et fragment fortælle, hvor lidt af en helhed er det er muligt at afbilde for at igangsætte en fortælling, og hvilke potentialer har den brudte historie?


Spørgsmål som disse er centrale for Lise Urwalds arbejde med maleriet. Med en fortid som tegneflimstegner har Urwald en naturlig interesse for maleriets udsnitskarakter, der kan sammenlignes med den særlige opmærksomhed hvert enkelt billede får i et fortællende tegnefilmisk forløb. Med sine malerier stiller hun skarpt på den positur eller det udsnit, der udgør det vigtigste i den historie, hun vil holde fast. Det er koncentratet af fortællingen, der er tilbage. Alt overflødigt er kasseret. Velbevandret i virkningsfuld og komprimeret historiefortælling, er Urwalds ærinde at undersøge fortælling, tid, rum og ikke mindst beskuerens rolle, nar mediet hedder maleri.
Urwalds pågående motiver har deres udgangspunkt i hverdagslige situationer i og uden for hjemmet. Men malerierne er først og fremmest en hyldest til det feminine og det kvindelige. Ikke med fokus på feminisme, men på det feminine i bred forstand. Gennemgående for motiverne er de anonyme ansigtsløse kvindefigurer, ofte afbildet i private situationer. Detaljen, det sanselige og det sensuelle er i fokus, som fx en hånds flygtige berøring af en ankel, fornemmelsen af en sommersandal, der tages på, bare ben med hvide ankelsokker i lyseblå pumps, lette underkjoler på henslængte og afslappede kvindekroppe.

 

 

Med en bevægelig malerisk gestus i penselstrøgene og motivernes udsnitskarakter, har malerierne karakter af flygtige øjebliksbilleder filmiske fragmenter, der på lærredet er forvandlet til en farverig iscenesættelse, hvor de kraftige farver spiller hovedrollen, Malerierne er fragmenter af en historie, standsninger af en fortløbende fortælling i tid, men rummer netop som fragment potentialet til at skabe en alternativ historie, hvor beskueren selv skal skabe med
Den tætte position, som Urwald betragter sit motiv ud fra skal ikke misforstås som voyeurisme eller intim beluring. Der er snarere tale om et forsøg på, gennem en vekslen mellem æstetisk fascination af farverige sko og kvindekroppe og en interesse for fragmentet og det maleriske, at igangsætte genkendelige fortællinger, der imødekommer beskuerens mulighed for hurtigt at afkode karakterer og genrer. Men fragmentet leverer ikke samme store drama som det fuldkomne motiv, hvor historien udvikles ved hjælp af mere eksakte tids- og rumbeskrivelser og hvor den fø1elsesmæasige indlevelse ofte er større. Fragmentet stiller derfor større krav til beskueren. Kvindemotiverne og farverne kan nydes for, hvad de er. Men ofte vil fragmentet brede sig ud, hvis vi giver os tid til at dykke ned i de lag, der ligger under dets ofte flygtige pointe og form.
Fraværet af en afrundet hovedfortælling som er den naturlige konsekvens af arbejdet med fragmentet, understreger at det at skabe en endegyldig mening ikke er det væsentligste i Lise Urwalds malerier. Hun peger derimod på at tilbageholdelse af viden er en af de væsentligste måder at skabe dramatik og spænding på også når det er penslen, der gestikulerer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THE ART OFF TELLING – text from Frames
Paintings by Lise Urwald
Translation by Lise Urwald I Amy Faircloth

Dansk

 

Stiletto heels, pumps, bobby socks, silky slips and bare skin. Fragments of women legs and women bodies. Realism and pop.This is the identity signatur of Lise Urwalds paintings.
But what can a fragment tell? How close can you slice it so that you still can feel the whole while only giving the barest hint of a story about to unfold? What kinds of petential lies in these fine slices?
These questions lie at the core of Lise Urwald’s painting. Her past experience as cartoonist is reflected in her interest in the fragmental character, like the detailed attention that is given every frame in the story of the animated cartoon.
In her paintings she hones in on the essential stance and the feeling of the story at the very  point she wants to bring into focus. Thus the essence of the story remains. Everything superfluous is trashed. Confident of the effect of compressed storytelling, Urwald’s quest is to examine narratives, time and space in conjunction with the role of the spectator in this media called painting.
Urwalds insistent subjects have their point of departure in daily life, in and outside home. But the painting is above all a tribute to the female and the feminine. Not focused on feminism, but the feminine in a broader sense. The tone of the paintings is the anonymous faceless women, often depicted in private situations. The emphasis is on the detail and the sensuous.A hand’s ever se slight brush against an ankie, the feeling of a summer sandal being put en, bare legs with white bobby socks in light blue pumps, thin slips on women bodies slung

 

 

 

With a gesture of the scenic in the touch of her brush and in the subject’s fragmental character, the paintings emerge as glimpses of a moment, filmic frames. New transformed and pushed onto center stage, colours play the leading parts on the canvas. The paintings are fragments in a narrative, pauses in a story in progress, and they leave fragments as scenes open to the viewer’s own experiences and interpretation. Leaves room for other, parallel stories. The tight position, with which Urwald looks at her subject, is not to be mistaken as voyeurism or snatched scenes from the intimate. It is more an attempt to, through an exchange between aesthetic fascination of colourful shoes and women bodies and an interest for the fragment and the image, to initiate recognisable stories, to encounter the potential in a spectator, and to quickly decode characters and genres.
But the fragment does not deliver the same big drama as the full subject, where the story develops by the help of more exact time and space descriptions and where the emotional insight can be more complete. The fragment poses a bigger demand en the spectator. The women and the colours can be enjoyed in themselves. But the fragments will develop if we give ourselves the time to delve into the deeper layers beneath, which bear a sometimes fleeting point and form.
The absence of a finished main story, which is the natural consequence of the work with the fragment, show that formulating an ultimate meaning is not the most essential in Lise Urwald’s paintings. On the contrary she makes a point of withholding knowledge as one of the essential ways of creating drama and excitement. Even when it is the brush which tells the story.